29 oktober 2006

Wolfskamerloop Huizen

Vanmiddag de Wolfskamerloop gedaan. Deze loopwedstrijd pastte uitstekend in mijn voorbereiding op 1 of 2 halve marathons deze winter. Een 10 kilometer loop is dan ook een goede graadmeter om eens te kijken hoe de conditie er voor staat. Ik ben sinds een maand begonnen om te trainen volgens de "Verheul methode". Dit houdt in dat je relatief veel intervals van allerlei lengtes (200 tot 2000m) vlak onder je anaerobe drempel loopt met relatief lange rust. Dit zorgt ervoor dat je dus goed uitgerust met de volgende interval kan beginnen en deze dan ook technisch goed kan uitvoeren. Je traint dus veel op souplesse. Daarom heet de "Verheul methode" ook wel de "Souplessemethode".

Ik had mij zeker niet getapered voor deze loop, sterker nog, het was de afgelopen week een redelijk pittig loopweekje met wat langere intervallen. Van het voorjaar had ik een keer een 10 kilometer (zo'n zelfde niet getaperde) wedstrijd in 42:18 minuten gelopen, dus had ik mijzelf van te voren ingesteld op een tijd zo tussen de 41:30 en 42:00. Ik had namelijk wel het gevoel dat het wel een stukje harder kon dan 42:18. Na de start liep ik de eerste kilometer in 3:50 zonder dat ik het gevoel had dat ik mij over de kop liep. Ik ben dus strak doorgegaan en liep het eerste rondje van 5 kilometer in 20:07 (Hfavg 167), lekker snel dus.

De tweede ronde kon ik het tempo goed volhouden. Probeerde op 7,5 kilometer nog eens extra te versnellen om een poging te doen onder de 40 minuten te eindigen. Helaas viel ik de laatste kilometer wat stil, mede ook omdat ik zag dat een tijd onder 40 minuten niet haalbaar was. Liep dus uiteindelijk boven de 40 minuten, namelijk 40:29 (Hfavg 169). Dat betekende dus 20:22 (Hfavg 171) over de 2e ronde van 5 kilometer. Supergoed dus voor slechts een "traingswedstrijd". Lekker lang uitgelopen om de spiertjes wat bij te laten komen, dus hopelijk morgen niet al te veel last van spierpijn.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

bikkel klasse hoor, ik doe het je niet na (voolopig;-) ) groetjes Jeroen

Anoniem zei

Wat let je?

Wedstrijden/Evenementen 2013

  • 21-04-2013 40km Tijdrit ATC
  • 02-06-2013 MD Triathlon Nieuwkoop
  • 22-06-2013 1/3 Triathlon Oud-Gastel
  • 06-07-2013 NK MD Triathlon Didam
  • 04-08-2013 MD Triathlon Eupen
  • 24-08-2013 1/4 Triathlon Anna Paulowna
  • 14-09-2013 NK 1/1 Triathlon Challenge Almere
Powered By Blogger