24 oktober 2006

Flipturns, de eerste winst van het komende seizoen

Oftewel "tuimelkeerpunten". Tot voor een week geleden maakte ik mijn keerpunten in het zwembad met behulp van de "open turn". Dat betekent aantikken met de hand, vervolgens omdraaien en met je benen weer afzetten.



Een snellere variant is dus de flipturn waar je dus vlak voor het keerpunt een koprol maakt (draaien over de breedte as en daarna de lengte as) en vervolgens weer afzet. Een snellere techniek, maar wel eentje waar die je niet 1,2,3 onder knie hebt. De meeste zwemmers in mijn baan keren op deze mannier en aangezien ik merk dat ze daar een significante tijdwinst ten opzichte van mij als "open turn" keerder boeken, heb ik besloten om flipturns te leren.

Vorige week donderdagochtend heb ik een uur lang alleen maar flipturns gemaakt. Dat resulteerde in een ochtend hoofpijn en een druipneus. Ik heb thuis de "Total Immersion" DVD liggen met daarop een hoofdstuk geheel gewijdt aan flipturns. Die heb ik dus zaterdagavond een uur lang beeldje voor beeldje bestudeerd. Ook op internet wat gezocht en daar vond ik op de deze website (Zweminfo.nl) een mooie uitleg, inclusief afbeeldingen. Vervolgens zondagochtend weer tijdens het vrijzwemmen een uur lang tussen ouders met spelende kinderen getuimeld. Dit ging al 100% beter dan donderdag (in ieder geval geen hoofdpijn en druipneus). Zondagavond weer een aantal keer de flipturns op de "Total Immersion" DVD bekeken.

Vanochtend weer hoopvol het zwembad in met het voornemen om een normale training uit te voeren, maar dan wel met alleen maar flipturns. Dit ging uitstekend, er zaten misschien een paar tussen die niet helemaal perfect waren, maar over het algemeen ging het prima. Nu de techniek nog verder perfectioneren zodat de "seconde per keerpunt" verdiend is ;-) Da's dan weer de eerst winst van het komende seizoen!

Geen opmerkingen:

Wedstrijden/Evenementen 2013

  • 21-04-2013 40km Tijdrit ATC
  • 02-06-2013 MD Triathlon Nieuwkoop
  • 22-06-2013 1/3 Triathlon Oud-Gastel
  • 06-07-2013 NK MD Triathlon Didam
  • 04-08-2013 MD Triathlon Eupen
  • 24-08-2013 1/4 Triathlon Anna Paulowna
  • 14-09-2013 NK 1/1 Triathlon Challenge Almere
Powered By Blogger