07 oktober 2006

1/2 Marathon Drachten

Zoals in de vorige post van de "Monster Tijdrit" al gemeld, was ik deze zaterdag van plan de halve marathon van Drachten te gaan lopen. Ik had het gevoel dat ik een tijd onder de 1:30 zou aankunnen. Enkele dagen voor de wedstrijd begon ik lichtelijk te twijfelen over de deelname, niet vanwege de vorm want die was goed. Maar meer vanwege de weersvoorspelling voor die dag. Bijna tegen het stormachtige aan. Gelukkig viel het op de dag van de westrijd erg mee. Had onderweg naar Drachten wel de nodige pittige buien ervaren, maar gelukkig was het tijdens de wedstrijd droog. Wat helaas wel sterk aanwezig was, was de wind die met kracht 6 a 7 over het parcours waaide.

Ik ging dus voor een tijd onder de 1:30. Dat houdt in dat je elke km in 4:16 moet lopen. De organisatie had op elke km een aanduiding geplaatst, dus was de snelheid voor de deelnemers perfect te volgen. Ik startte behoudend maar zag de hartslag al snel ruim in de 160 staan. Dat had ik niet verwacht, maar het voelde goed aan dus bleef ik in dat tempo door gaan. De eerste 5km ging in 21:23 (HFavg 165), net 3 seonden boven schema. De tweede 5km ging in 21:33 (HFavg 169) al wat meer boven schema. Ik voelde toen aan, dat die 1:30 er toch net niet in ging zitten. Vanaf halverwege kwam ik samen met iemand anders te lopen en hielden we samen het tempo hoog. Dat resulteerde in de 3e 5km in 21:51 (Hfavg 168) en de vierde 5km in 21:49 (Hfavg 171). Dan zit je dus op 20km en is er nog 1,1 km te gaan. Na 1:31:27 (Hfavg 169) stond ik weer aan de finish op de atletiekbaan van AV Impala in Drachten. Helaas geen 1:30, maar wel een uitermate tevreden gevoel. Ik had gewoon lekker gelopen en met de wetenschap dat met een lichtere wind er misschien toch nog die tijd van 1:30 had ingezeten, was ik tevreden! De gemiddelde hartslag over de hele wedstrijd was 169 en liep gedurende de hele wedstrijd heel lichtjes op, dus heb ik mijn stinkende best gedaan en de race redelijk goed ingedeeld.

Zag 's avonds op de website van AV Impala dat ik zelfs 3e was geworden! Welliswaar bij de prestatielopers, want er zaten nog een hus wedstrijdlopers voor me.

Het actieve wedstrijdseizoen zit er op. Ga de komende weken wat rustiger aan trainen om de batterij weer wat op te laden. Daarna ga ik mij voorbereiden op 1 of 2 halve marathons van de winter. Kijken of die 1:30 nog haalbaar is ;-)

1 opmerking:

Anoniem zei

Hee Cobus!

Dat ziet er goed uit, zeg!
ik heb ook het weblog van die andere deelnemer gelezen: die schrijft dat hij uit medeleven bij jou is blijven lopen. Zo zie je maar: 2 kanten aan elk verhaal! ;-)

Wedstrijden/Evenementen 2013

  • 21-04-2013 40km Tijdrit ATC
  • 02-06-2013 MD Triathlon Nieuwkoop
  • 22-06-2013 1/3 Triathlon Oud-Gastel
  • 06-07-2013 NK MD Triathlon Didam
  • 04-08-2013 MD Triathlon Eupen
  • 24-08-2013 1/4 Triathlon Anna Paulowna
  • 14-09-2013 NK 1/1 Triathlon Challenge Almere
Powered By Blogger