03 december 2006

Olympisch Stadionloop Amsterdam

Zoals in een van mijn vorige posts gemeld, ging ik vandaag een poging doen om tijdens de Olympisch Stadionloop te Amsterdam, een tijd onder de 40 minuten op de 10km te halen. Had mij deze week getapered richting deze wedstrijd door de laatste 2 looptrainingen wat ontspannender te lopen en op zaterdagmiddag nog een uurtje de benen losfietsen op de hometrainer. Had dat liever op de racefiets of ATB gedaan, maar het weer was veel te slecht gistermiddag.

Deze zondag waren de weersvoorspellingen zo mogelijk nog slechter: een krachtige tot stormachtige wind (langs de kust welliswaar) en veel regen. Vanochtend toen ik wakker werd zag het er allemaal nog wel aardig uit, half bewolkt en een straffe wind. Echter in de loop van de ochtend werd de bewolking steeds dikker en vlak voor de wedstrijd begon het dus zoals voorspeld te regenen.

Er deden best nog wel veel lopers mee, ik schat zo tussen de 700 a 800 man. Stond redelijk voorin en kon dus vlot een groepje vinden om het tempo hoog te houden. Ook wel prettig gezien de straffe wind. Ook bij deze loop stonden alle kilometers weer aangegeven, dus kon ik redelijk inschatten hoe snel ik liep.

En dat liep dus heel goed, de eerste kilometer liep ik in 3:55, dus iets minder hard weggegaan dan tijdens de Wolfskamerloop van eind oktober. Halverwege kwam ik door in 19:40. Helemaal op schema dus voor onder de 40 minuten. Gelukkig zat in het eerste deel de wind het meest ongunstig, dus bij die 5 kilometer wist ik dat het snor zat. Uiteindelijk stond er in het Olympisch Stadion 39:28 op mijn Polar. Missie geslaagd en dus na zo'n 11 jaar weer eens onder de 40 minuten op 10 kilometer! Lekker lang uitgelopen (ondanks het slechte weer), dus zouden de benen morgen weer redelijk moeten zijn. Op naar de volgende loopwedstrijd, dat is over 2 weken op zaterdag 16 december in Dronten.

Nog voor de statistieken:
5km-19:40-HFavg169
10km-19:48-HFavg175
Totaal dus 39:28 met een HFavg van 172



In bovenstaande gafiek zie je de Wolfskamerloop (blauwe lijn) en de Olympisch Stadionloop (rode lijn) met elkaar vergeleken. Duidelijk zichtbaar is dat de rode lijn constant een fractie boven de blauwe lijn is. Vooral op het laatst zie je de blauwe lijn iets afbuigen en blijft de rode lijn gelijk. Kon vandaag duidelijk de inspanning tot aan het einde goed doortrekken.

Geen opmerkingen:

Wedstrijden/Evenementen 2013

  • 21-04-2013 40km Tijdrit ATC
  • 02-06-2013 MD Triathlon Nieuwkoop
  • 22-06-2013 1/3 Triathlon Oud-Gastel
  • 06-07-2013 NK MD Triathlon Didam
  • 04-08-2013 MD Triathlon Eupen
  • 24-08-2013 1/4 Triathlon Anna Paulowna
  • 14-09-2013 NK 1/1 Triathlon Challenge Almere
Powered By Blogger